SERP – mi ez, és mire jó?

A Google folyamatosan változtatja az algoritmusait, melyek alapján a találatok megjelenésének sorrendje végül kialakul.

Az iparág egyik legnagyobb szereplője, a MOZ évente 500 (!) alkalommal frissíti a saját algoritmusának alapjait.

Mindezek eredményképpen a Google kereső találati oldalai folyamatosan komoly változásokon mennek át. A találati oldalakat nevezzük SERP-nek (Search Engine Results Page – angol kifejezés), érthető módon az online marketing egyik legfontosabb területe, sőt, általában a munkánk legfőbb célja a találati oldalakon való minél jobb szereplés.

Változások a Google keresési algoritmusaiban

A Google képes állandó változtatásival folyamatosan új irányokat venni, még akkor is, amikor nem is számítanál rá. Strukturált kódrészletek, adatkiemelés, Knowledge Graph – csak néhány a fontosabbak közül, ami alakítja a SERP eredményeit..

A keresőóriás célja a minél gyorsabb és pontosabb megoldás a kérdésekre, ez tulajdonképpen a Google üzleti modellje: adjuk meg a felhasználóinknak a legjobbat, amit csak lehet. Ez manapság a gyorsaságra és a hatékonyságra van kihegyezve, ahol a gyorsaság már persze nem az ezredmásodpercek faragását jelenti a találatok betöltődésekor, hanem az első találati oldal információbőségét a legpontosabb találatokból és azokkal összefüggő tartalmakból.

serp 2018

Vagyis a legjobb élmény az lesz, ha nem kell negyed órát keresned, hanem a Google “kitalálja”, mit keresel valójában, és egyből azt teszi eléd.

Így el is felejtheted a régi, jól bevált taktikákat: kulcsszó halmozás félig-meddig megírt tartalmakban – garantált visszasorolás jön már érte. A változások állandó veszélyt jelentenek a tartalmaid CTR értékeire (CTR – clicktrough rate – jelentése: átkattintási arány, a megjelenések és a rájuk leadott kattintások aránya, az egyik legfontosabb mérőszám).

A SERP változásai az elmúlt években felgyorsultak, amilyen lendülettel dolgozik rajta a Google, 2018-ban komoly változásokra számíthatsz. Biztosan nem mind lesz maradandóan emlékezetes, de biztosan lesz közötte néhány, ami bizony alaposan megváltoztatja majd a SEO  feladatokat ( SEO -Search Engine Optimazation – jelentése: kereső optimalizálás, a Google organikus találati oldalán segíti elő a minél jobb helyeken történő megjelenést).

Mi várható, hogyan is fog kinézni a SERP 2018-ban?

Még gyorsabban, még pontosabban

Ahogy feljebb tárgyaltuk ,a kereső legfontosabb feladatának a minél gyorsabb válaszokat jelölte meg. Bár ez nem csak a betöltési sebességet jelenti, azért fontos megjegyezni, hogy egy átlag keresésre adott válasza kevesebb, mint egy másodperc, és ez alatt az idő alatt több millió lehetséges találatot sorol be.

serp találatok

Mi szükség van erre? A válasz a felgyorsult világunkban van: az emberek már nem akarnak 10 másodpercet sem várni a válaszokra, mindent akarnak, és mindent MOST akarnak…

Gondolj csak bele: amikor utoljára kerestél valamit, vártál egy oldal betöltődésére 10 másodpercet is?  Ugye nem? Ha nem töltődik be néhány másodperc alatt, Te is mész tovább, keresel más választ.

Ez így működik.

Tény: a Google már korábbi kutatásaiban kimutatta, hogy minél hosszabb a betöltődési idő, annál nagyobb a visszafordulási arány. A lenti ábrán láthatod, mennyi az átlagos betöltődési idő, amit még megvárnak a felhasználók: 4.5 másodperc.

Jól látszik, hogy a különbség egy sikeres és egy sikertelen weboldal között nem nagy, mindössze átlag 2.4 másodperc.

2013 – a Google 5 percre eltűnik

A Google már korábban érzékelte a sebesség, oldalbetöltés problémákat, majd 2013 nyarán minden előzetes jel nélkül 5 percre eltűnt.

Az internet forgalma ez idő alatt 40 százalékkal esett. Ez egyrészt jól mutatja ennek az oldalnak a jelentőségét, másrészt komoly figyelmeztetés volt, ami megtanította a céget arra, hogy a sebesség és az oldalbetöltés mindenek felett kell álljon.

Ez a kis kiesés komoly forgalomvesztést, és ezáltal komoly bevételkiesést eredményezett a Google-nek. Ezek után természetes volt, hogy minden rendelkezésükre álló erőforrást, időt és pénzt arra fordítsanak, hogy ez ne fordulhasson elő többet.

Fejlődés – a SERP egyetlen lehetséges iránya

Ennek eredménye is lett, érezhetően növekedett az oldalak sebessége és gyorsabb lett a keresési találatok megjelenítése, vagyis összességében változott a SERP képe.

Megjelentek a kereséseket segítő kapcsolódó kifejezések, illetve azok a kifejezések, amelyekre kerestek még (ez a találati oldal alján):

serp 2018

forrás: google.com

Ezek mind egyetlen okra vezethetőek vissza: megoldani a felhasználók problémáját. Minél gyorsabban, minél pontosabban, lehetőleg azonnal.

Éppen ezért helyezte a hangsúlyt a Google a sebességre, és piacvezetőként kiterjesztette minden lehetséges keresésre is. Ahogy a világunk egyre inkább technológia orientált (és függő) lesz, egyre inkább számíthatunk erre. Ahhoz, hogy megfeleljen a modern piacok mindent azonnal akaró elvárásainak, a Google minden keresésre ki fogja terjeszteni ezeket a technológiákat, előbb-utóbb mindegyiknél találkozhatsz majd velük.

Nagyobb hangsúly a PPC-n

Sok marketinges úgy tartja, hogy a PPC hirdetés a Google keresőjében kidobott pénz és idő, hiszen az organikus találatokkal összehasonlítva nagyságrendekkel kevesebb kattintás érkezik ezekre.

A tény, amit a Zero Limit Web kutatása kimutatott 2017 szeptemberében, azt mutatja, hogy a keresési eredmények első oldalán leadott kattintások 71.33 százaléka organikus találatokra történik, és csupán a 86 százalékuk a PPC hirdetésekre. Félemetes arány: az első 5 organikus találat kapja a kattintások több, mint két harmadát!

Hogy hova tűnik a kattintások maradék 13.67 százaléka? A 2. és 3. oldal között oszlik el…

Vagyis a marketingesek feltevése igaz, az emberek legnagyobb része nem kattint keresés közben a fizetett hirdetésekre. És ez nagy gond a Google-nek, hiszen a bevételeik nagyon nagyban függnek a hirdetők által elköltött összegek nagyságától, és a PPC (nevében is) csak a kattintások után fizet.

Mivel a Google reklámbevétele már a 100 milliárd dolláros szintet közelíti ebben az évben, érthető, hogy minden kattintásra szükségük van ehhez.google-reklámbevetelek

A reklámbevételek a Google éltető elemei, sokat köszönhetnek a cégeknek ,akik az Adwords hirdetési rendszertét használják, és megjelennek a keresési vagy display hirdetésiekkel. Ha ezek a cégek elkezdenék csökkenteni az Adwords hirdetésekre költött összegeket, katasztrofális mértékben csökkenhetne a Google bevétele.

Ez elárul néhány fontos tényt:

  1. a hirdetések kritikus szerepet játszanak a Google sikerében
  2. a hirdetések továbbra is fontos részét fogják képezni a SERP-nek
  3. történhet bármi, a SERP csak nagyobb hangsúlyt fog helyezni a hirdetésekre a jövőben

A külföldi piacokon a Google Shopping rendszere biztosan egyre fejlődni fog, egy példa a megjelenésére (nálunk még nem elérhető):

google shopping

A megjelenés a SERP-ben egyre inkább reklám centrikus már most is, ez a Google Shopping megjelenésével csak növekszik, nézzük csak meg ugyanezt a képet a hirdetéseket kiemelve (pirossal a hirdetések, ajánlatok, zölddel az organikus találatok):

serp reklám és organikus találatok

2017 februárjában a Google komoly változtatásokat végzett a SERP megjelenésén, elősegítendő a felhasználók hirdetésekre kattintását, Az eddigi vastagon kiemelt “Hirdetés” szöveget megváltoztatták, így már szépen beleolvad az oldalba, egyre jobban elrejtve a találat hirdetés mivoltát.

Hogy miért? Egyszerű.

A Google szeretné, ha minél többen, minél többször kattintanának a hirdetésekre. Több kattintás – több pénz.

És a reklámblokkolók terjedésével ez egyre fontosabb lesz, márpedig a reklámblokkolók terjednek:

Ez

reklámblokkolók terjedése

forrás: businessinsider.com

Ez azt jelzi, hogy a felhasználók egyre inkább elfordulnak a hagyományos, “push” típusú reklámoktól érthető okokból. A keresőóriásnak ki kell találnia, hogyan érheti el őket jól célzott, aktuális és nem tolakodó reklámokkal, akim valójában inkább segítenek egy probléma megoldásában, mint rátolnák egy-egy cég saját ajánlatát a felhasználóra.

 

 

 

 

A cikk forrása Neil Patel blogjából:  What the SERPs Will Look Like in 2018

Shares